index
BuiltWithNOF
Logo_final

Kliknutím na jednotlivé země se dostanete na letadla, která v této zemi létala.......

O Il- 62 na CzechAirliners:

První let Iljušinu Il-62 se odehrál 3.1. 1963. V Sovětském svazu byl Il-62 plánovanou náhradou za dálkové turbovrtulové Tupolevy Tu-114 a tím pádem se Il-62 stal prvním sovětským proudovým letadlem s dlouhým doletem. Již na první pohled byl nový letoun z Iljušinovy konstrukční kanceláře velmi podobný britskému Vickersu VC-10 (však se mu také na západě přezdívalo VC- tenskij). Avšak i přes tyto hanlivé přezdívky byl Il-62 o mnoho prodejně úspěšnější než jeho britský protějšek. Nový letoun měl také jednu zajímavost. Kromě tří obvyklých podvozkových noh měl také jednu na zádi, která sloužila jako opora, protože velká váha motorů mohla letoun převážit a on by si tím pádem tzv. "sednul na zadek". Aeroflot převzal první "dvaašedesátku" do zkušebního provozu 10.3. 1963 a zahájil s ním nejdříve lety s poštou a později i s cestujícími na trati Moskva - Chabarovsk. V sedmdesátých letech Il-62 ovládaly většinu dálkových spojů Aeroflotu ať již do Ameriky, Japonska, Asie nebo Afriky. Il-62 se v původní verzi vyráběly do roku 1971, kdy poprvé vzlétl modernizovaný Il-62M. Mezitím se původní Il-62 dostaly kromě Aeroflotu i do služeb několika východoevropských dopravců např. LOTu, Taromu nebo ČSA. Il-62M se odlišoval především instalací výkonnějších a ekonomičtějších motorů Solovjev D-30, které nahradili původní Kuzněcovy NK-8 a zvýšenou max. vzlet. hmotností ze 155 t na 165 t. Tato verze se stala nejrozšířenější odebrali ji mj. ČSA, Tarom, Interflug, kubánská Cubana, severokorejská Air Koryo a několik dopravců z rozvojových nebo spřátelených zemí např. Egyptair. Poslední verzí byla Il-62MK se zesílenou konstrukcí křídla, kterou odebrali Aeroflot a polský LOT. Iljušiny 62M a MK byly sériově vyráběny do roku 1980, avšak rokem 1980 výroba neskončila a vyráběly se ještě jednotlivé kusy Il-62. Ještě v roce 1996 převzala nový Il-62M ruská společnost Aviaenergo. Definitivně skončila výroba Il-62 až v roce 1999!. Celková výroba Il-62 se odhaduje na 220 kusů.

 

O Il- 62 na Filetelie Brno:

Sovětské dopravní, proudové, čtyřmotorové letadlo pro 161 až 204 cestujících (podle verze).

První stroj vzlétl v lednu 1963 a první let s cestujícími se uskutečnil 10.3.1967 na linkách Moskva – Chabarovsk a Moskva – Novosibirsk. Na mezinárodní lince se Il-62 poprvé objevil 15.9.1967, když, u příležitosti Světové výstavy v Montrealu, létal na lince Moskva – Montreal. Na Ruzyni se objevil poprvé už při předvádění na jaře 1967. V letech 1965 – 1971 byl Il-62 pravidelně vystavován na pařížském aerosalonu.

ČSA získaly první vlastní Il-62 (OK-YBA"Praha") v říjnu 1969. Ovšem již od r. 1968 měly pronajaty dva stroje od Aeroflotu. Celkem ČSA vlastnily devět strojů Il-62. Druhý Il-62 nesl ozn. OK-YBB a 27.11.1969 byl pokřtěn jménem “Bratislava”. I další nesly jména československých měst nebo podniků (např. OK-ABD byl 19.3.1971 pokřtěn jménem “VSŽ Košice”, dále létaly OK- ZBC "Vítkovice", OK-DBE "Brno", OK-DBF "Brno Trade Fair", OK-EBG "Bánská Bystrica", OK-GBH "Ústí nad Labem"). Jeden stroj IL-62 létající u ČSA byl vypůjčen od vládní letky.

Starší Il-62 byly poháněny motory Kuzněcov NK-8-4. Mladší Il-62M měl za pohonné jednotky výkonnější a úspornější Solověv D-39KU. Strojů Il-62M létalo u ČSA šest (OK-JBI "Plzeň", JBJ "Hradec Králové" a KBK až KBN). Jeden z nich prošel také službou u vládní letky. Existovala i verze Il-62MK, která u nás nelétala.

ČSA poslaly do zahraničí Il-62 poprvé na lince Praha – New York (přes Montreal), a to dne 4.5.1970. Postupně se objevily i na dalších linkách: Praha – Paříž 3.11.1970; Praha – Djakarta 7.11.1970; Praha – Havana 15.11.1970 a na linkách dalších.

Po vyřazení od ČSA (poslední v říjnu 1991) létaly některé stroje u soukromých let. společeností.

Zákl. technické údaje pro Il-62M:
délka: 52,12m
max. rychlosti 1000km/hod.
rozpětí: 43,20m
dolet: 10 300km
dostup: 12 000m

 

zn_obr2607
zn_obr2606
zn_obr2605
[Home] [Historie] [Technické údaje a popis] [Provozovatelé a články] [Angola] [Česká republika] [Čína] [Egypt] [Gambie] [Gruzie] [Guyana] [Holandsko] [India] [Japonsko] [Kambodža] [Kazachstan] [Kuba] [Libye] [Maďarsko] [Mozambik] [Německo/NDR] [Polsko] [Rovníková Guinea] [Rumunsko] [Ruská federace/SSSR] [Severní Korea] [Středoafrická republika] [Svazijsko] [Ukrajina] [Uzbekistan] [Zaire] [Production list] [Havárie] [Seznam podkladů]